<< Terug Contact | Website
Een mobiele smeltovencapaciteit opdrijven met 50 procent, een uitdaging voor de rijwerken op basis van ervaring


Grondstoffen, milieu en recyclage zijn vandaag belangrijke sleutelwoorden in onze moderne industrie en samenleving. Vandaar dat recyclage sterk in de lift zit in de uitdaging van een groener leefmilieu en minder CO2-uitstoot.

Een Belgisch bedrijf, actief in recyclage van non-ferro, zag er brood in om te investeren in een vernieuwde en moderne verrijdbare smeltoven. Samen met MGH, beide sterk in duurzaam ondernemen, sloegen de handen in elkaar om de opgedane ervaring van de oude aandrijfinstallatie om te zetten in een onderhoudsvriendelijke en betrouwbare opstelling van nieuwe rijwerken.

Vereisten van de nieuwe rijwerken van de smeltoven

Deze nieuwe smeltoven is zoals zijn voorganger verrijdbaar opgesteld: op één positie wordt deze oven beladen met zijn grondstof en wordt na zijn raffinage proces enkele 10-tallen meters verder leeggemaakt. Voor deze verrijdbare beweging werden dan ook de nodige materialen berekend, geselecteerd en geëngineerd, met o.a. de aandrijfmotoren en reductiekasten, de loopwielen, de loopsporen en de elektromechanische houdremmen.

Belangrijke vereisten en ervaring
  • Remsysteem
    Tijdens het smeltproces treden heel wat krachten op, waardoor deze mobiele oven de neiging heeft te gaan verrijden. Klassieke aandrijfmotoren met een ingebouwde motorrem bleken in het verleden onvoldoende bestand hiervoor. Door sterkere en aparte trommelremmen te plaatsen op de aandrijving werd het remprobleem opgelost maar ontstond het probleem van scheurvorming op de aandrijving en zijn bevestiging zelf. Vandaar dat uiteindelijk een selectie gemaakt werd om elektromechanische houdremmen rechtstreeks op de wielen te plaatsen, zonder verdere negatieve effecten op de aandrijvingen zelf.

  • Loopwielen en loopsporen
    Op basis van de zware belasting van de smeltoven, drong zich eerst een vrij duur niet-standaard loopspoor op. Door verdere studie en engineering kon uiteindelijk gekozen worden voor een veel economischer standaardprofiel, mits de juiste selectie van specifieke loopwielen. Deze loopwielen werden hiervoor groter gedimensioneerd dan aanvankelijk voorzien, om de specifieke belasting tussen het wiel en het loopspoor te beperken. Daarom werden de loopwielen ook voorzien van een hoogwaardig afgeschrikt en ontladen chroom-nikkel-molybdeensamenstelling, wat aan de hoge optredende spanningen kan weerstaan en tevens ook voldoende slijtvast is.

  • De aandrijfgroepen
    Een belangrijke vereiste van de aandrijfgroepen is dat zij snel en veilig kunnen gewisseld worden tijdens zowel een ongeplande als een geplande stilstand. MGH, als officiële partner van Siemens, selecteerde hiervoor Siemens motorreductoren met een holle uitgangsas. Deze kan bij demontage snel weggenomen worden door de krimpschijf los te zetten, om vervolgens de aandrijving met zijn holle as met een losse verbindings passing, axiaal van zijn astap weg te schuiven.

  • De motoren
    De motoren zijn universele standaardmotoren van het IEC 132 type energie klasse IE2.Dit is de verbeterde energieklasse, voor energiebesparing, ook al werkt deze aandrijving maar een beperkt gedeelte van de tijd in dit productieproces. De motoren zijn voorzien van een geïntegreerde dynamisch rem. Deze rem is dan actief voor het vertragen en stoppen van de ganse oven. Eens de oven gestopt is, treden de elektromechanische houdremmen bijkomend in werking om de ganse mobiele constructie vast te houden.

  • Specificaties
    • Aandrijfgroep 5 traps motorreductor
    • Reductieverhouding: 548/1
    • Nominaal koppel volgens AGMA: 20kNm
    • Motor vermogen: 5,5 kW, klasse IE2
    • Remkoppel motor: 60 Nm
    • Spoorlengte totaal: 60 meter
    • Wiel-en Remschijfdiameters: 600 tot 750 mm









Vakkennis en ervaring

Wat materialen betreft voor kranen, loopbruggen en rollend materieel aandrijvingen heeft MGH een zeer goede naamsbekendheid. Dit in het bijzonder omdat MGH van bij zijn ontstaan in 2002 gestart is in samenwerking met H. François en Spie, de toenmalig vakspecialisten op dit gebied. MGH die dit concept enkele jaren later volledig in eigen beheer verdergezet heeft, bezit dan ook de nodige kennis en de ervaren medewerkers om zowel in revisies als nieuwbouw kwaliteitsvakwerk te verrichten.

Kwaliteitsmerken, de garantie voor probleemloos functioneren

MGH werkt als partner met bekende kwaliteitsmerken, wat op zich een garantie is voor lange standtijden, een grote bedrijfszekerheid en een minimum aan onderhoud.
In dit project gebruikte elementen zijn:
  • SIEMENS aandrijvingen
  • SHB remschijven
  • KTR schijfremmen
  • KARL GEORG loopwielen en loopsporen
Reserveonderdelen

Om een zeer korte MTTR (tijd nodig tot herstelling) te kunnen bereiken bij een panne of een incident met de oven, worden bepaalde elementen als wisselstukken voorzien. Dit zijn onder andere de motorreductoren, een gedeelte van de loopsporen, en de loopwielen.

Speciaal transport

De loopsporen bestaan uit standaardlengtes van 12 meter. Dit is een aanzienlijke lengte die uiteraard een aangepast transport nodig heeft.

MGH, uw partner voor totaaloplossingen, van studie tot plaatsing en predictieve opvolging

MGH is gespecialiseerd in zowel standaardoplossingen als in meer complexe systemen. Zijn eigen studiedienst, aangevuld met de expertise van de partners-toeleveranciers, staan hier borg voor. Naast dit ontwerp en engineering heeft MGH vervolgens ook de nodige servicemensen die de plaatsing en de in dienstname kunnen uitvoeren. Vervolgens kan MGH ook de installatie predictief opvolgen, en waar gewenst ook vaste sensoren plaatsen voor online opvolging van bijvoorbeeld trillingen en temperatuur, olieniveau-detectie, oliedruk en olieflow-controle en eventueel andere nodige opvolgingsparameters.



MGH NV
Servicecenter Machelen: Rittwegerlaan 2B - B-1830 Machelen
Servicecenter Antwerp: Luithagen Haven 2 Unit K - B-2030 Antwerpen
Tel 24/24: +32 (0)2 753 00 40 • Fax: +32 (0)2 753 00 49 • Mail: info@MGH.be
Klik hier om uit te schrijven