<< Terug Contact | Website
ONZE SELECTIE VAN GELASTE BIMAT KABELSCHIJVEN


Wij als MGH kiezen voor gelaste BIMAT kabelschijven omwille van de veelzijdigheid in de te verkrijgen diameters en modellen, de voordelen t.o.v. gegoten kabelschijven en niet te vergeten vanwege de gerenommeerde naam in de kraanwereld. Gelaste schijven zijn sterker, lichter en in veel gevallen goedkoper dan gegoten exemplaren. Bij gietstukken is het namelijk bijna onvermijdbaar dat er bepaalde verontreinigingen en luchtbellen in het stuk voorkomen met kortere levensduur en, in het ergste geval, breuk tot gevolg. Aangezien de gelaste schijven lichter zijn, zijn deze gemakkelijker in en uit te bouwen. Lichtere schijven hebben minder inertie en dus minder slip tussen kabel en groef. Dit komt de levensduur zeker ten goede. Bouwende op een jarenlange ervaring ondergaan alle BIMAT schijven na het lassen een proces om alle materiaalspanningen door het lassen te laten verdwijnen. Een 3.1 testcertificaat is alsook verkrijgbaar op aanvraag.

Bij het selecteren van de ideale kabelschijf, perfect geschikt voor uw toepassing, houden wij rekening met de volgende zaken:

  • Kabeldiameter
  • Verseizing
  • Omsluiting
  • Inschering
  • Belastingsklasse
  • Maximale last

De kabeldiameter is van groot belang voor het bepalen van de straal en de wanddikte van de kabelgroef. De groef moet de kabel perfect omsluiten om vroegtijdige slijtage van kabel en/of groef te voorkomen. Bij het vroegtijdig inslijten van de kabel zal, door de extra wrijving, de levensduur van zowel de kabel als de schijf sterk verminderen. Hetzelfde fenomeen doet zich voor wanneer een versleten kabel in een nieuwe kabelgroef loopt en vice versa. De Kwaliteit en de staat van de hijskabel is bijgevolg even belangrijk

A. Optimale radius: Optimale levensduur van schijf/kabel
B. Te kleine radius: Vroegtijdige slijtage van wanden/kabel
C. Te grote radius: Vroegtijdige slijtage van keel/kabel





Onze stelregel: Wanneer de hoogte h groter is dan b/2 is de groef te hard ingesleten en raden wij aan om de schijf te vervangen. Praktisch gezien kan de toestand van de kabelgroef gemakkelijk gecontroleerd worden met een voelermaatje. Heroplassen van de groef vermijden wij zo veel mogelijk. Economisch en technisch gezien is dit niet de beste oplossing. Afdraaien van het groefprofiel zorgt er namelijk voor dat de harde laag ook verwijderd wordt.

“Indien de kabelgroef nog in goede staat verkeert, bieden wij u graag ook een revisie van de schijf aan.
In dit geval demonteren wij de deksels en lagers om de schijf te kunnen inspecteren. De lasnaden worden met ultrasoon onderzoek gecontroleerd. De naaf, ribben en groef worden met penetrant en/of magnetisch onderzoek gecontroleerd om eventuele scheurtjes op te sporen. Als de kabelschijf goed door deze tests komt voorzien wij deze van nieuwe lagers en dichtingen.”


De kabelgroef van BIMAT schijven wordt gevormd door het walsen van plaatmateriaal. Hierdoor heeft deze initieel al een hardheid van 220HB tot een diepte van 2-3 mm. Verder harden tot 450 HB is mogelijk door middel van inductie harden. Bij gegoten schijven is de initiële hardheid beperkt tot +/- 150HB en verder harden is door materiaalbeperkingen niet altijd mogelijk.

De wanddikte van de groef, de plaatsing en dikte van de ribben worden mede bepaald door de mate van verseizing (Fleet angle). Alle aangeboden BIMAT schijven zijn geschikt voor een verseizing tot en met 4°. Boven de 4° dient deze zeker gespecifieerd te worden, de positie en dikte van de ribben, alsook de eerder vernoemde wanddikte worden in dit geval opnieuw bekeken.

Verder zijn de omsluiting (wrap), maximale hijslast, inschering en belastingsklasse de bepalende factoren voor de plaatsing en de dikte van de ribben.

MGH NV
Servicecenter Machelen: Rittwegerlaan 2B - B-1830 Machelen
Servicecenter Antwerp: Luithagen Haven 2 Unit K - B-2030 Antwerpen
Tel 24/24: +32 (0)2 753 00 40 • Fax: +32 (0)2 753 00 49 • Mail: info@MGH.be
Klik hier om uit te schrijven